Skal jeg leje en motorcykel eller scooter i Thailand?

Fremragende 5 stjerner

Motorcykler og scooter er et almindeligt transportmiddel for thailænderne. Mange turister benytter også chancen for at leje en billig motorcykel eller scooter i Thailand for at kunne udforske skjulte strande, små landsbyer og frodige bjergområder i eget tempo. Men denne frihed kommer ikke uden risici. Ulykker med motorcykler på de thailandske veje er desværre almindelige. Manglende respekt for trafikreglerne, dårlige veje og utilstrækkelig forsikring kan hurtigt forvandle en oplevelsesrig udflugt på to hjul til et feriemareridt.

Her vil jeg gennemgå noget af det, der gør, at du bør overveje en ekstra gang, om du skal leje en motorcykel eller scooter i Thailand. Du får selvfølgelig også til sidst nogle tips til alternative transportmuligheder, så du stadig kan få mest muligt ud af din rejse.

Motorcykel Thailand
Det er populært at leje en motorcykel på ferien i Thailand, men det er ikke uden risiko. Foto: Colton DukeUnsplash

Afskrækkende ulykkesstatistik

Mange turister vender hjem fra Thailand med fantastiske beretninger om eventyr på to hjul – fra at køre med vinden i håret langs kridhvide sandstrande til at udforske uberørte landsbysamfund for enden af frodige bjergveje. Men det er vigtigt ikke at glemme den barske virkelighed: Thailand har den tvivlsomme ære at være det land i verden med den værste ulykkesstatistik for motorcyklister.

Statistikkerne taler således deres tydelige sprog: næsten tre fjerdedele af alle trafikulykker i Thailand involverer motorcykler eller scootere, og en alarmerende stor del af disse ulykker resulterer i alvorlige skader eller dødsfald. Det vidner om, at motorcyklister er en meget udsat gruppe i trafikken. Det er da også uden tvivl på grund af de mange ulykker med motorcyklister, at Thailand år efter år ligger blandt de øverste på listen over lande med flest trafikdræbte pr. indbygger.

Ifølge WHO’s statistik dør der i Thailand årligt 24,3 motorcyklister pr. 100.000 indbyggere, mens tallet for Danmark kun er 0,6! En del af forskellen skyldes jo nok den større udbredelse af motorcykler og scootere i Thailand, hvor dette billige transportmiddel er vigtigt i hverdagen for mange familier. Men der er ikke desto mindre god grund til at være bevist om, at risikoen er langt højere end herhjemme, når du bevæger dig ud på de thailandske veje på motorcykel. Det gælder især i byer, hvor trafikken ofte er tæt og kaotisk, men også i mere landlige egne – uanset om du er erfaren kører eller nybegynder.

Erfaring er ikke nok

Er du vant til at køre motorcykel eller scooter (forskellige udgaver af begge kan lejes), er du naturligvis bedre stillet. Men desværre er det ikke nok at have erfaring og selv overholde alle færdselsregler til punkt og prikke.

Har du kørt i Thailand, vil du nemlig vide, at den lokale trafikkultur er præget af uforudsigelig adfærd og manglende respekt for færdselsregler. Det er ikke ualmindeligt at opleve folk, der ignorerer røde lys, kører imod kørselsretningen eller laver pludselige manøvrer uden varsel. Motorcyklister virker som de mest kamikazeagtige af alle trafikanter og slynger sig ofte ind mellem vejbanerne uden hjelm og tilsyneladende uden frygt. Denne uforudsigelighed gør det ekstra udfordrende at navigere på de thailandske veje, selv for de mest erfarne kørere – især når man ikke er vant til disse lokale forhold.

De færreste vil nok anbefale dig at leje en motorcykel til at komme rundt inde i Bangkok, men tæt trafik som i hovedstaden er ikke det eneste faremoment. Selvom der ikke meget trafik, kan en glat jordvej efter regn ude på landet for eksempel være lige så risikofyldt på motorcykel. Særligt i de bjergrige områder og på øerne følger vejen terrænets konturer. Der er derfor ofte mange kurver og stejle bakker med dårlig oversigtsforhold samt skrænter ned til siden eller en kombination af det hele. Selv hvis du er erfaren motorcyklist kan vejene mange steder altså sætte dine evner på prøve.

En ekstra – men ikke uvæsentlig – udfordring er naturligvis, at der er venstrekørsel i Thailand!

Regler for kørekort til motorcykel i Thailand

Ifølge Udenrigsministeriet skal du ifølge thailandsk lovgivning have enten thailandsk eller internationalt kørekort for at føre motorkøretøj. Det internationale kørekort skal medbringes sammen med dit nationale kørekort. Vil du leje en scooter eller motorcykel i Thailand, er det desuden lovpligtigt at have et gyldigt internationalt motorcykelkørekort. Særligt dette er der rigtig mange, som ser stort på – både turister og motorcykeludlejere. Du kan dog meget vel risikere at få en bøde for ikke at have et gyldigt motorcykelkørekort, hvis du bliver stoppet af det thailandske politi.

Det er desuden vigtigt at bemærke, at hvis du kører uden det korrekte kørekort, risikerer du ikke kun bøder fra politiet. Det kan også påvirke din forsikringsdækning i tilfælde af en ulykke. Mange rejseforsikringer dækker således kun motorcykelulykker, hvis du har gyldigt kørekort til at køre det pågældende køretøj i Thailand.

Familie på motorcykel i Thailand.
Motorcykler er et uundværligt transportmiddel for mange familier i Thailand, hvor de ofte bruges til daglige gøremål – også når børnene skal med. Foto: Fredrick SuwandiUnsplash

Hvis du alligevel lejer en motorcykel eller scooter

Hvis ulykkesstatistikken ikke er nok til at afskrække dig fra at leje en motorcykel eller scooter i Thailand, er disse forholdsregler vigtige:

  • Du bør undgå kørsel uden for de større byer, når det er mørkt. Det er desværre ikke unormalt at se motorcykler og andre køretøjer helt uden lys. På uoplyste veje uden for byen er det derfor næsten umuligt at se dem, før de er lige foran dig. Dertil kommer, at spritkørsel især er et problem efter mørkets frembrud.
  • Tjek motorcyklens stand: Sørg for at gennemgå motorcyklen eller scooteren grundigt for skader, bremsefunktion, lys og dæktryk, før du underskriver lejekontrakten. Tag billeder eller video af motorcyklen før afgang, så du undgår at blive gjort ansvarlig for tidligere skader.
  • Aflever ikke dit pas som sikkerhed for betaling til udlejningsfirmaet. Der er jævnligt eksempler på, at udlejere kræver ekstra, urimelig betaling for at reparere skader, der angiveligt er opstået i lejeperioden (se punktet ovenfor). Passet bliver så tilbageholdt for at lægge ekstra pres på dig. Tilbyd eventuelt i stedet en fotokopi. Hvis dette ikke accepteres, bør du finde et andet udlejningsfirma. Det er desuden lovpligtigt at have billed-ID på sig, hvilket i praksis vil sige dit pas. Det vil politiet typisk spørge efter, hvis du stoppes. Så dur det ikke, at det ligger tilbage hos udlejeren.
  • Brug hjelm: Bær altid hjelm, og sørg for, at den sidder korrekt og er i god stand. Det er påbudt ved lov, og den kan redde dit liv. Tilbyder din udlejer ikke en ordentlig, robust hjelm, så find et andet sted at leje din scooter.
  • Tjek din forsikring: Sidst, men ikke mindst: Vær helt sikker på, at din rejseforsikring dækker motorcykelkørsel. Tjek at den for eksempel indbefatter kasko og ansvarsforsikring. Bemærk, at den forsikring som udlejerne måske selv tilbyder, ofte kun dækker skader på selve motorcyklen, ikke dig eller andre parter i et uheld.

Derudover kan ting som at tjekke anmeldelser af de lokale motorcykeludlejere, køre i fornuftigt tøj (lange ærmer/bukser og lukkede sko) og medbringe en mobil med offline kort gøre turen bedre og (lidt) mere sikker.

Tuk-tuk i Thailand
Mange steder i Thailand er det nemt at praje en tuk-tuk. Det er en sjov oplevelse, men kan også få hjertet op i halsen.

Alternativer til motorcyklen

Forhåbentlig er det klart, at jeg ikke vil anbefale dig at leje en motorcykel i Thailand. Ikke mindst fordi der næsten altid er andre måder at komme rundt på.

Tuk-tuk’er er en ikonisk del af thailandsk byliv og en sjov måde at navigere rundt i byerne på. De små trehjulede køretøjer er hurtige og let tilgængelige overalt, og chaufførerne kender ofte de bedste genveje gennem de travle gader. Om sikkerheden er meget højere end på en motorcykel kan diskuteres.

Songthaews, som er ombyggede pick-up trucks med siddepladser på ladet, er en anden meget populær transportform, især i mindre byer og på øerne. De fungerer som en slags hybrid mellem en bus og en taxi, og du kan hoppe af og på, når det passer dig. Komforten er det dog så som så med.

Derudover har Thailand mange steder et ganske velfungerende netværk af rutebusser, der dækker både korte og lange afstande. Hvis du befinder dig i Bangkok eller andre større byer, er taxaer også en bekvem og overkommelig løsning – og de fleste er udstyret med taxameter. For dig, der vil på ø-hop eller rejser langs kysterne, er både og færger også en naturskøn og afslappende transportform.

Motorcykel Phuket
Motorcykler og scootere er meget almindelige i gadebilledet. Her på Phuket. Foto: Red ShuheartUnsplash

Der er altså mange alternativer til motorcykelleje, hvis du har brug for at komme nemt og sikkert rundt i Thailand. Når du ikke selv skal køre, kan du desuden læne dig tilbage og nyde landskabet, tage billeder, eller bare slappe af og absorbere atmosfæren, uden at skulle stresse over trafikken eller at navigere på ukendte veje.

Også med disse alternative transportformer bør du dog bruge din sunde fornuft og lytte til din mavefornemmelse. Synes du for eksempel bussen, tuk-tuk’en eller songthaew’en ser meget slidt ud, eller at chaufføren ligner en der har sovet dårligt, så lad være at stige ombord. Hvis du allerede er undervejs, men synes det går for stærkt, så sig fra. Du er på ferie og skal ikke nå noget.

Bestil en pakkerejse med alt inkluderet også lokal transport!

Vil du ikke selv arrangere din transport kan du naturligvis også vælge at bestille en pakkerejse til Thailand hos Thailand Tours eller en af vores mange kollegaer der arrangere pakkerejser. Rejser du med et dansk rejsebureau som er medlem af Rejsegarantifonden og som følger pakkerejseloven vil også transportdelen i din pakkerejse være i sikre hænder. Hos Thailand Tours benytter vi lokale og erfarne leverandører af transporter, og du er velkommen til at kontakte os for mere information og gode råd til din rejse.

Du kan også læse meget mere om transport i Thailand i vores guide: Guide til transport i Thailand – sådan kommer du rundt i landet

Scroll to Top